اتوماسیون اداری

لوگو میراکام

راهکارهای ایجاد انگیزه در کارمندان

ladder

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ایجاد انگیزه در کارمندان

مدیران اغلب از راهکارهایی برای توسعه کسب و کار و بهبود عملکرد کارکنان استقبال می کنند. آن ها حاضرند هزینه زیادی برای افزایش بهره وری در سازمان بپردازند. غافل از اینکه تنها با استفاده از راهکارهای ایجاد انگیزه برای کارمندان به آسانی می توانند، رضایت سیستمی و در نتیجه نتیجه بخشی را افزایش دهند. نقطه مقابل سازمانی که در آن اعضای تیم (کارمندان) از انگیزه لازم برخوردار نباشند، با احساس بی ارزشی و بی توجهی نسبت به مسئولیت ها ضرر بزرگی به پیکره سیستم وارد می کنند. اگر از اهمیت وجود انگیزه در سازمان مطمئن شدید، با ما همراه باشید.

اعتماد خود را نشان دهید

اگر به یک کارمند وظیفه ای متحول می کنید، اجازه دهید آن را مطابق با اصول خود پیش ببرد. قرار نیست همه مطابق اصول شما پیش بروند.

مثبت باشید

هر طور رئیس رهبری کند، دیگران دنباله رو او خواهند بود. اگر همیشه عبوس و بدخلق باشید، آن ها نیز انرژی نخواهند داشت. در محیط کار مثبت ترین خود را نشان دهید.

تا حد ممکن انعطاف پذیر باشید

یادتان باشد برخی نیروهای با تجربه علاوه بر کارمند شما، عضو یک خانواده هستند. اغلب آن ها می گویند ساعات کاری منعطف، عامل ایجاد انگیزه است.  در مورد محل، نحوه و زمان انجام کار آن انعطاف پذیر باشید.

فرصت رهبری به آن بدهید

به آن ها اجازه دهید رهبری کنند، بگذارید بهترین خودشان را به شما نشان دهند. البته باید در عمل هم رهبری پرسنل را قبول داشته باشید، نه اینکه هر کاری انجام دادند وارد عمل شده و تغییراتی به سبک خود ایجاد کنید.

واکنش و بازخورد آن ها را بشنوید

شاید برخی از پرسنل نسبت به نحوه مدیریت شما اعتراضاتی داشته باشند. علت نارضایتی ها را گوش کنید. حتی می توانید یک ایمیل نظرسنجی برای آن ها ارسال کنید. به کسانی که پاسخ می دهند، اجازه دهید دو ساعت زودتر محل کار را ترک کنند.

خواسته های خود به طور واضح بیان کنید

کارمندان باید بدانند شما از آن ها چه می خواهید. با شفافیت سازی در مورد خواسته هایتان نه تنها مسیر را مشخص می کنید، بلکه دریافت گزارش برایتان راحت می شود.

هدف سیستم را بگویید

کارمندان باید دقیقا بدانند، در حال انجام چه کاری هستند. آیا آن ها فقط ابزار را آماده می کنند یا در حال ساخت کشتی جنگی هستند؟

از ایده های جدید پشتیبانی کنید

شما تنها کسی نیستید که ایده دارید! از نظرات جدید استقبال کنید، گاهی سود خوبی منتظرتان است.

تعادل در کار و زندگی را به یک اصل تبدیل کنید

کارمندی که استراحت خوبی کنار خانواده خود داشته، آرامش بیشتری دارد. ایجاد رضایت از زمان استراحت منجر به بهبود عملکرد خواهد شد.

حضور و غیاب آن را با ابزارهای مناسب ثبت کنید

نیرویی که همیشه به موقع سرکار حاضر می شود، با کسی که به حضور و غیاب به موقع اهمیت نمی دهد، متفاوت است. با دستگاه کنترل تردد از تقلب و دور زدن قوانین جلوگیری کنید. نظارت بر تردد پرسنل از مهم ترین راهکارهای ایجاد انگیزه برای کارمندان محسوب می شود.

به وعده های خود عمل کنید

هیچکس نمی تواند به شخصی که روی حرفش ثبات ندارد، اعتماد کند. اگر در وعده های پاداش مالی یا ترفیع شغلی عمل نکنید، به مهم ترین راهکار ایجاد انگیزه برای کارمندان بی توجه بوده اید.

به روحیات افراد توجه کنید

به شخصیت پرسنل خود احترام بگذارید. به عنوان مثال اجازه ندهید دفتر شما محلی برای شکنجه درونگراها باشد. تا حد ممکن ماهیت فردی را بپذیرید، حتی اگر با آرمان های شما همخوانی نداشته باشند.

اهداف را تجزیه نمایید

آرمان های مهم را اعلام کنید. اما تا جای ممکن آن را به هدف های کوچکتر دست یافتنی تبدیل کنید. در این صورت آنها با شکست های کوچک احساس سرخوردگی و ناکامی نخواهند داشت.

نیروهایتان را بشناسید

گاهی آن ها را با نام کوچک صدا بزنید. اجازه بدهید نظرات خود را بیان کنند و اگر درست بود آن را بکار بگیرید.

نتیجه را ببینید

دیدن دستاوردها نباید تنها پایان پروژه ها اتفاق بیفتند. بطور منظم مراتب پیشرفت را بررسی کنید.

Untitled 9

خدمات رایگان ومفید ارایه دهید

صندلی ماساژ، بلیط استخر و بن خرید از کتابخانه باعث ایجاد روحیه مضاعف می شود.

سنت هایی مخصوص به شرکت خود داشته باشید

به آن ها چیزی بدهید که تنها منحصر به محل کارشان باشد. آداب و رسومی خاص را همیشه در دفتر اجرا کنید.

یادداشت تشکر ارسال کنید

نوشتن یک یادداشت واقعی روی کاغذ از ارسال ایمیل های دسته جمعی مفید تر است. بدین معنی که شما وقت گذاشته اید تا آن ها را خوشحال کنید.

نقاط عطف شخصی را جشن بگیرید

روزهای تولد، سالگرد استخدام و سایر مناسبت های مهم خارج از محل کار را به یاد داشته باشید. یادآوری این روزها به کارمند احساس مهم بودن می دهد.

برای یادگیری بیشتر به آن ها کمک کنید

در شرکت کلاس و دوره های آموزشی برگزار کنید. یادگیری بیشتر منجر به افزایش اعتماد به نفس در نیرو می شود.

خنده را به اپیدمی تبدیل نمایید

اگر کارمندان شما می خندند یعنی آرامش دارند. با سلطه طلبی حال آن را خراب نکنید.

وحدت را به یک هدف مهم تبدیل کنید

به جز بهره وری و سوددهی بیشتر، وحدت هم اصل مهم سازمانی است. تیم یکپارچه بیشتر تولید می کند و تجارت شما را بهبود می بخشد. برای ایجاد وحدت و حفظ آن برنامه ریزی داشته باشید.

برای رعایت ایمنی پاداش دهید

به کسانی که نکات ایمنی را در محیط کار جدی می گیرند، انگیزه دهید. ایمنی را به یک ارزش سازمانی تبدیل کنید.

رعایت اصول را عمومی تذکر ندهید

هرگز، هرگز، هرگز کارمندان را در مقابل دیگران شرمنده نکنید. اگر مشکلی پیش آمد به صورت خصوصی با او برخورد کنید. فریاد و انتقاد جلوی دیگر پرسنل او را بی ارزش و بی انگیزه می نماید.

منصف و بی طرف باشید

از ایجاد تفرقه جلوگیری کنید. از روی عواطف و احساسات قضاوت ننمایید. با بالا بردن کسی و پایین آوردن ارزش دیگری تنها اوضاع را خراب می کنید.

از فعالیت تیمی استفاده کنید

اگر وحدت برای شما اهمیت دارد، به طور مدوام فعالیت هایی طراحی کنید که نیاز به تیم سازی دارد.

در کنار کارمندان خود کار کنید

آیا همیشه پشت درهای بسته نشسته اید؟ سنگر را ترک کنید، کنار پرسنل خود بنشینید و کارهایتان را انجام دهید. اجازه دهید آن ها بدانند که شما در خط مقدم هستید.

سخن پایانی

با توجه به استراتژی خود تصمیم بگیرید، کدام یک ازموارد گفته شده برای سازمان شما مفید است. فراموش نکنید راهکارهای ایجاد انگیزه برای کارمندان، شما را به یک سیستم مطلوب می رساند.

اشتراک گذاری این مطلب
عضویت در خبرنامه
با عضو شدن در خبرنامه میراکام از جدیدترین مقالات باخبر شوید
این مقالات را هم بخوانید!
BPM
کاربرد نرم افزار BPMS در منابع انسانی

یکی از این راهکارهایی که موجب بهبود عملکرد و کارایی سازمان ها می شود استفاده از فناوری‌های نوین مانند نرم‌افزار  BPMS است. این نرم افزار

BPM
تفاوت بین BPM و ERP – بخش دوم

در بخش اول این مقاله در مورد تفاوت های کلی ERP و BPMS نکاتی را عنوان کردیم. در این مقاله به این موضوع به صورت

consensus
برای راه اندازی کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید؟
با کارشناسان ما صحبت کنید

درخواست مشاوره رایگان

telephone

021-41837330

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.