اتوماسیون اداری

لوگو میراکام
group

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هیچ کس شرکت شما و بخش های آن را بهتر از افرادی که به طور روزانه جزوی از این محیط هستند نمی شناسد. استفاده از این منبع مهم در سازمان یک اصل اساسی است. به همین دلیل است که BPM با مدیریت دانش سازمانی بسیار نزدیک و بهم آمیخته است.

شرکت ها باید روی یک منبع داخلی و پایان ناپذیر دانش حساب کنند.

ولیکن بیشتر اوقات، این منبع عظیم ناشناخته می ماند یا به بخش کوچکی از افراد یا بخش ها محدود می شود.

با این حال، هنگامی که ساختار کافی و ابزارهای مناسب داشته باشید، می توان این دانش را پیدا کرد، ذخیره کرد و به طور گسترده در شرکت در دسترس قرار داد.

امروزه دیگر این موضوع پذیرفته است که سرمایه فکری با ارزش ترین دارایی نامشهود شرکت هاست. نیروی کار حرفه ای و با دانش، مزیت های رقابتی را ایجاد می کند.

با این حال، برای تحقق این امر به تشویق و ابزار نیاز دارید: اینجاست که BPM به یک بازوی قدرتمند در مدیریت دانش سازمانی تبدیل می‌شود.

Untitled

مدیریت دانش سازمانی چیست؟

مدیریت دانش سازمانی فرآیند تعریف، سازمان دهی، حفظ و به اشتراک گذاری دانش و تجربیات کارکنان در درون شرکت است.

دانش سازمانی با افزایش طول عمر شرکت افزایش می یابد، به ویژه با توجه به ویژگی ها و  نوع گسترش آن.

بنابراین، خِرد و بینش برای شرکت ها بسیار ارزشمند است. توزیع دانش بین کارمندان، به ویژه کارکنان جدید، تیم را در همان مسیر نگه می دارد و اجرای موفقیت آمیز را در پی خواهد داشت.

از این نظر، مدیریت دانش سازمانی تبادل درونی را تسهیل می‌کند و بین کسانی که به دنبال خِرد هستند و کسانی که آن را دارند، ارتباط ایجاد می‌کند. علاوه بر این، به اشتراک گذاری اطلاعات، تخصص فردی و تیمی را افزایش می دهد.

مدیریت دانش سازمانی چرخه ای است که دانش را ایجاد میکند، ساختار می دهد، به اشتراک می گذارد و می سنجد. بنابراین موجب افزایش کارایی شده و همکاری تیمی را در سازمان به حداکثر می رساند.

مدیریت دانش سازمانی در عمل چگونه اتفاق می افتد؟

در درون شرکت ها، مدیریت دانش سازمانی دارای سه حوزه اصلی  است: انباشتگی دانش، ذخیره دانش و اشتراک گذاری دانش.

انباشتگی و ثبت دانش به معنای سازماندهی کل تاریخچه شرکت، تجربیات گذشته و آنچه باعث موفقیت آن شده است می باشد. این تحلیلی است که گذشته را منعکس می کند.

از سوی دیگر، جنبه اشتراک گذاری، استفاده از دانش قبلی و گسترش استفاده از آن به همه تیم ها است. بنابراین، بهبود عملکرد را فراهم می کند و دیدگاه های جدیدی را تحریک می کند که به دستیابی به استراتژی های جدید کمک می کند.

بدیهی است که مدیریت دانش تنها زمانی کار می کند که شرکت فرهنگ یادگیری و توسعه را در اولویت قرار دهد. به این ترتیب، به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری متقابل با هم کمک می کند.

مدیریت دانش سازمانی زمانی اتفاق می افتد که شما اطلاعات مهم را شناسایی، ضبط و نگهداری می کنید و نحوه ذخیره و توزیع آن را تعیین می کنید. این دو مثال را ملاحظه نمایید:

  • یک نفر بازنشسته می شود:  هر چه فرد بیشتر در یک شرکت بماند، دانش بیشتری انباشته می کند.  بنابراین وقتی بازنشستگی اتفاق می افتد، باید از دانشی که یه وجود آمده است بهره برداری نمایید و طوری مدیریت کنید تا فرآیندها بدون شکاف یا وقفه ادامه پیدا کنند.
  • انتقال یا ارتقا:  زمانی که یک کارمند قرار است موقعیت یا بخش خود را تغییر دهد، نیاز به توسعه مهارت های جدید و جذب اطلاعات مربوط به عملکرد جدید دارد. با مدیریت دانش، این فرآیند ساده شده و انتقال با افزایش عملکرد اتفاق می افتد.

انواع دانش

در مدیریت دانش سازمانی، سازمان دهی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، آن را به سه نوع طبقه بندی کنید:

  • دانش صریح:  اینها مواردی هستند که به راحتی کدگذاری و آموزش داده می شوند، مانند ورود به سیستم و دسترسی به نرم افزار اتوماسیون شرکت.
  • دانش ضمنی: این دانش از طریق تجربه به دست می آید و برای به اشتراک گذاشتن با دیگران شهودی تر و چالش برانگیزتر است. این شامل دانش عملی (دانش چگونه) و تفکر نوآورانه است.

اگرچه اجرای دانش آخر دشوارتر است، اما با رویه ها و ابزارهای مناسب امکان پذیر است. این تضمین می کند که اطلاعات مهم در شرکت به اشتراک گذاشته و ذخیره می شود.

در عمل، BPM یک بازوی قوی در مدیریت دانش سازمانی است :

در مورد BPM  چطور؟ 

مدیریت فرآیند مانند تصویری از نحوه انجام فعالیت‌ها حال حاضر یک شرکت است.

برای دستیابی به این نوع مدیریت، لازم است که نحوه اجرای فرآیندها را ترسیم کنیم. این تجزیه و تحلیل، اتوماسیون فعالیت ها و فرایندها را امکان پذیر می کند و در نتیجه دستاوردهای عملکردی را به همراه خواهد داشت.

به عبارت دیگر، در عمل، خودکار کردن یک فرآیند با BPM، مستقیماً با دانش مرتبط است.

این ابزار، فرآیندها را استاندارد می کند. یعنی فعالیت ها همیشه به یک شکل اجرا می شوند. این موضوع به درک اقدامات، طرف‌های مسئول، روابط متقابل، مجوزهای ایجاد یا اصلاح، مهلت‌ها و سایر اطلاعات مربوطه کمک می‌کند.

علاوه بر یادگیری سریع،  BPM  یک فاکتور مهم در مدیریت دانش سازمانی است زیرا امکان استفاده از داده ها را برای تصمیم گیری قاطعانه تر فراهم می کند. همچنین تجزیه و تحلیل مستمر و بهبود فرآیند را امکان پذیر می کند.

با ابزار BPMS مبتنی بر BPM، تمام دانش به دست آمده با خیال راحت ذخیره می شود و با مدیریت دسترسی در دسترس افراد ذیصلاح قرار می گیرد: از هر مکان و در هر زمان.

با استفاده از استراتژی‌ها و ابزارهای مناسب، BPM  یک اتحاد در مدیریت دانش سازمانی به حساب می آید زیرا فرصت‌هایی را برای موفقیت در برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند:

  • استخدام کارکنان: سیستم های مدیریتی به تسهیل منحنی یادگیری برای کارکنان جدید کمک می کند. دانش برای دسترسی در هر زمان در دسترس است، و از غرق شدن نیروی جدید با سیل اطلاعات جلوگیری می شود. و  در هنگام انجام فعالیت ها سرعت و امنیت بیشتری را برای تازه واردها فراهم می کند.
  • وظایف روزانه کارکنان:   امکان دسترسی سریع به پاسخ های مرتبط و اطلاعات مربوط به فعالیت های ضروری به وجود می آید.ینابراین کارکنان در اجرا بلافاصله و بدون اتلاف وقت به دانش مورد نیاز دانش دسترسی دارند.
  • سلف سرویس: مدیریت دانش نیز زندگی مشتری را آسان می کند. با یافتن سریع راه حل برای یک موقعیت خاص، نیازی به تماس با شرکت یا تماس برای پشتیبانی نیست.

مدیریت دانش باعث بهبود وضعیت داخلی شرکت و همچنین افزایش شاخص های رضایت مشتری می شود.

نتیجه

وقتی فرد، وضعیت فعلی شرکت را درک می کند، استفاده از دانش و تخصص او اجرای فرآیندها و فعالیت ها را بهبود می بخشد و همچنین کارایی را افزایش می‌دهد، تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد و نیروی کار حرفه ای تر و مشارکت‌کننده‌تری ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، مدیریت دانش سازمانی از نوآوری حمایت می کند، جو سازمانی را بهبود می بخشد و رضایت مشتریان و کارکنان را بهبود می بخشد.

افراد، نیروی محرکه هر شرکتی هستند و زمانی که دانش آنها مدیریت و در دسترس باشد، دستاوردها افزایش می‌یابد، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و چشم انداز مشترک وجود دارد. چشم اندازی که همه با هم در یک تیم بزرگ به سمت هدفی متعالی در حرکت هستند.

BPM یک نقطه اتحاد در مدیریت دانش سازمانی است زیرا اطلاعات را به روشی منسجم، آسان و در دسترس، سازماندهی و در دسترس قرار می دهد. بدون اتلاف وقت و سردرگمی.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد BPM، از شما دعوت می کنیم مقالات ما را بخوانید:

اشتراک گذاری این مطلب
عضویت در خبرنامه
با عضو شدن در خبرنامه میراکام از جدیدترین مقالات باخبر شوید
این مقالات را هم بخوانید!
BPM
تفاوت بین BPM و ERP – بخش دوم

در بخش اول این مقاله در مورد تفاوت های کلی ERP و BPMS نکاتی را عنوان کردیم. در این مقاله به این موضوع به صورت

consensus
برای راه اندازی کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید؟
با کارشناسان ما صحبت کنید

درخواست مشاوره رایگان

telephone

021-41837330

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.