اتوماسیون اداری

لوگو میراکام

در هنگام اجرای پروژه نرم‌ افزاری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

project management

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بسیاری از پروژه های نرم افزاری شکست می خورند! در هنگام اجرای یک پروژه نرم افزاری به چه نکاتی باید توجه کنیم تا ریسک شکست را پایین بیاوریم؟

در هنگام اجرای پروژه نرم‌ افزاری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در بیشتر مواقع شما برای اجرای یک پروژه آمادگی لازم را ندارید. ممکن است به دلیل فشردگی زمان، برخی از مراحل پروژه را نادیده بگیرید و این در آینده برای شما آزار دهنده و مشکل ساز می شود.

اگر در هنگام اجرای پروژه، برنامه ریزی و انعطاف لازم را نداشته باشید، به دلیل عدم رسیدن به خواسته ها و اهداف تان به نقطه شروع باز خواهید گشت. در نتیجه، زمان و هزینه شما هدر می رود. باید مراحلی را برای پروژه خود در نظر بگیرید تا برای شما موفقیت حاصل شود.

از روز اول که اقدام به اجرای پروژه کردید مطمئن شوید نقش ها به خوبی تعریف شده اند و همه می دانند چه کسی برای چه کاری آموزش خواهد دید. همیشه مواردی هستند که در برابر تغییرات مقاومت نشان می دهند.

منبع مقاومت اغلب افراد یا گروه‌ها هستند، همچنین می‌توانند سیستم‌ها یا فرآیندهایی باشند که منسوخ شده‌اند یا با شرایط فعلی سازمان سازگار نیستند.

مقداری برای خودتان زمان بگذارید تا روشی که می خواهید پروژه جدیدتان اجرا شود را تعریف کنید. یک نقطه شروع خوب می تواند این باشد که گردش های کاری موجود را با هم مقایسه کنید و تصمیم بگیرید بهترین حالت برای استفاده شما چه گزینه ای می باشد.

مدیریت تغییر

مواردی که بالا مطرح شد قسمت کوچکی از مدیریت تغییر در یک سازمان می باشد که نیاز اصلی یک سازمان برای اجرای یک پروژه، مخصوصا پروژه نرم افزاری است.

و اما مدیریت تغییر چیست؟ چقدر با واژه مدیریت تغییر آشنایی دارید؟

مدیریت تغییر به عنوان روش‌ها و شیوه‌هایی تعریف می‌شود که در آن، یک شرکت تغییرات را در فرآیندهای داخلی و خارجی خود توصیف و اجرا می‌کند، شامل آماده سازی و حمایت از کارکنان، ایجاد مراحل لازم برای تغییر و نظارت بر فعالیت های قبل و بعد از تغییر برای اطمینان از اجرای موفقیت آمیز پروژه.

همچنین مدیریت تغییر به عنوان یک چارچوب مفهومی تجاری می باشد که توانایی شرکت را برای انطباق سریع با محیط، بهبود می‌بخشد و با کمک به پویا ماندن شرکت در بازار، رشد آینده آن را تضمین می کند.

ارتباط مؤثر

ارتباط مؤثر یکی از مهمترین عوامل موفقیت برای مدیریت اثربخش تغییر است. همه افراد درگیر باید، پیشرفت را در مراحل مختلف درک کنند و تغییر نتایج را پیوسته حس کنند. در ادامه برای ایجاد یک تغییر خوب در سازمان مواردی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره می گردد:

در ابتدای امر، بوجود آمدن یک نیاز بصورت گسترده برای تغییر در سازمان بسیار حائز اهمیت است.

تعریف درست و به اشتراک گذاری مناسب ابعاد تغییر، و شکل دادن چشم انداز وضعیت جدیدی که به آن می خواهیم برسیم و ترسیم منافع و مزیت های آن برای افراد و گروه ها بسیار تأثیرگذار است. همچنین در طول تلاش برای تغییر در یک سازمان، همیشه باید منابع و فرصت کافی به آن اختصاص داده شود .

باید راهی برای نظارت مستمر بر پیشرفت تمامی تغییراتی که در یک سازمان در حال انجام است وجود داشته باشد.

یک شخص یا تیم به عنوان مدیر پروژه باید اطمینان حاصل کنند که تغییرات بدون هیچ کاستی به پایان می رسد.

در تمامی مراحل، تلاش برای تغییر باید از پشتوانه مدیریت و رهبری یک فرد یا افراد مسئول که پیشرو تغییر هستند برخوردار باشد.

همچنین در سازمان های مختلف با توجه به نیازهایشان، نوع تغییری که باید ایجاد کنند متفاوت است. سه نوع رایج عبارتند از:

تغییر توسعه ای: هر تغییر سازمانی که در فرآیندها و رویه های قبلی ایجاد شده، بهبود ایجاد می کند.

تغییر انتقالی: تغییری که سازمان را از وضعیت فعلی خود به حالت جدید سوق می دهد تا مشکلی را حل کند، مانند ادغام با شرکت دیگر، خرید یک تأمین کننده و الحاق آن به شرکت، اتوماسیون های صنعتی و نرم افزاری.

تغییر تحول آفرین: تغییری که فرهنگ و عملکرد یک سازمان را به طور اساسی تغییر می دهد. در این نوع تغییر عمدتاً نتیجه نهایی مشخص نیست.

در نتیجه بطور کلی شما باید موارد زیر را برای اجرای موفق یک پروژه تغییر، دسته بندی و بررسی کنید شامل:

محدوده: عوامل تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود که چگونه بر محدوده پروژه تأثیر می‌گذارند.

زمان‌بندی: عوامل تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود که چگونه برنامه زمان بندی پروژه را تغییر می‌دهند.

هزینه‌ها: عوامل تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود که چگونه بر هزینه ‌های پروژه تأثیر می‌گذارند. نیروی کار معمولاً بزرگترین هزینه یک پروژه است.

کیفیت: عوامل تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود که چگونه بر کیفیت پروژه تکمیل شده تأثیر می گذارد. تغییرات در زمان‌بندی پروژه، به‌ویژه، می‌تواند بر کیفیت تأثیر بگذارد.

منابع انسانی: باید ارزیابی شود تا مشخص شود که آیا نیروی کار اضافی یا تخصصی مورد نیاز است.

ارتباطات: موارد تایید شده باید در زمان مناسب و به شکل درست به ذینفعان مربوطه اطلاع رسانی شود.

ریسک: شرایط تغییر باید ارزیابی شوند تا مشخص شود چه خطراتی دارند. حتی تغییرات جزئی نیز می تواند تاثیری دومینویی بر پروژه داشته باشد و خطرات لجستیکی، مالی یا امنیتی را به همراه داشته باشد.

تدارکات: تغییرات در پروژه ممکن است بر موارد لجستیکی پروژه نرم افزاری تأثیر بگذارد.

امیدواریم این مطلب مفید بوده باشد و همواره بتوانید پروژه های موفق نرم افزاری را در سازمان خود به سرانجام برسانید. خوشحال می شویم این مقاله را به اشتراک گذاشته و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بعد از ملاحظه و بررسی موارد بالا می توانید بهترین نتیجه را کسب کنید.

اشتراک گذاری این مطلب
عضویت در خبرنامه
با عضو شدن در خبرنامه میراکام از جدیدترین مقالات باخبر شوید
این مقالات را هم بخوانید!
BPM
کاربرد نرم افزار BPMS در منابع انسانی

یکی از این راهکارهایی که موجب بهبود عملکرد و کارایی سازمان ها می شود استفاده از فناوری‌های نوین مانند نرم‌افزار  BPMS است. این نرم افزار

BPM
تفاوت بین BPM و ERP – بخش دوم

در بخش اول این مقاله در مورد تفاوت های کلی ERP و BPMS نکاتی را عنوان کردیم. در این مقاله به این موضوع به صورت

consensus
برای راه اندازی کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید؟
با کارشناسان ما صحبت کنید

درخواست مشاوره رایگان

telephone

021-41837330

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.